Hoe Voorbereid ben jij als zzp’er op de Opheffing van het handhavingsmoratorium op de wet DBA?
07.11.2024
Het zal geen enkele zzp’er ontgaan zijn: vanaf 1 januari 2025 wordt het handhavingsmoratorium op de wet DBA opgeheven. Dus: de belastingdienst zal weer (strikt) gaan controleren op schijnzelfstandigheid. Zowel voor zzp’ers als hun opdrachtgevers gaat er dus het nodige veranderen. Maar: wat verandert er concreet? Wat betekent dit voor jou als zelfstandige? En hoe kunnen wij je helpen en adviseren om goed voorbereid te zijn? We leggen het een en ander uit in deze blog.
De wet DBA in het kort
De Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) verving in 2016 de VAR-verklaring. Doel: beter vaststellen of een project tussen een zelfstandige en een opdrachtgever echt een zelfstandige opdracht, of eigenlijk een dienstverband is. De wet riep gelijk vele vragen op en bracht de nodige onzekerheden met zich mee. Dit was dan ook de reden dat er een handhavingsmoratorium werd ingesteld: beperkte controles en geen boetes. Dat moratorium loopt nu af, en vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst weer actief handhaven. Met de nieuwe regels op komst is dit hét moment om te zorgen dat je werkrelaties voldoen aan de eisen voor zelfstandigheid.
Wat betekent de opheffing van het moratorium voor jou als zzp’er?
De Belastingdienst zal vanaf 2025 strikter toetsen of jouw werkrelatie met opdrachtgevers voldoet aan zelfstandigheidseisen. De sectoren die het meest onder druk staan zijn: Bouw, Zorg, Onderwijs en Horeca.
De volgende criteria zijn daarbij van belang:
- Is er sprake van een gezagsverhouding? Worden jouw werktijden, werkwijze, of andere details (emailadres, eigen materiaal, kerstcadeau’s, teamuitjes etc.) door de opdrachtgever bepaald? Hoe meer de opdrachtgever hierin sturing geeft, hoe sneller dit als dienstverband wordt beschouwd. (Werkzaamheden altijd op locatie? Is het project met de daarbij behorende doelen/deliverables goed beschreven?).
- Ben je verplicht om het werk persoonlijk uit te voeren? Als jij zelf altijd het werk moet uitvoeren zonder dat je vervanging kunt regelen, kan dat duiden op een arbeidsrelatie. Een echt zelfstandige opdracht geeft ruimte om je werk zelf in te delen en uit te voeren, je werk moet overdraagbaar zijn en plaats onafhankelijk.
- Loop je ondernemersrisico? Dit kan blijken uit het aantal opdrachtgevers dat je hebt, zelf acquisitie doet, en of je investeert in je bedrijf. Hoe sterker je je positie als zelfstandige kunt onderbouwen, hoe steviger je in je schoenen staat.
Het antwoord op deze vragen bepaalt of jij daadwerkelijk zelfstandig bent, of dat je samen met je opdrachtgever het risico loopt op naheffingen en boetes.
Wat moet je regelen voor 1 januari 2025?
Om goed voorbereid te zijn, is het belangrijk om een aantal zaken op orde te hebben:
- Heldere contracten: Zorg dat de contracten tussen alle partijen goed zijn opgesteld. Afspraken over zelfstandigheid, vervangbaarheid, en de mate van vrijheid moeten hierin duidelijk omschreven zijn. Wat je moet opleveren als resultaat en in welk timeframe moet het resultaat gerealiseerd worden.
- Bewijs van ondernemerschap: Zorg dat je kunt aantonen dat je echt zelfstandig werkt. Denk aan het werken met meerdere opdrachtgevers (70% max. bij 1 opdrachtgever), dragen van ondernemersrisico, investeer in je eigen bedrijf, een eigen website, of marketingactiviteiten (eigen werkmateriaal te denken valt aan een (telefoon laptop, etc)?
- Check via de Webmodule Beoordeling Arbeidsrelatie: De overheid heeft een tool die zzp’ers en opdrachtgevers helpt om in te schatten of de werkrelatie aan de wettelijke eisen voldoet. Het invullen van deze Webmodule kan helpen om onzekerheden weg te nemen.
Hoe kunnen wij jou hierin ondersteunen?
Binnen The Talent Recruiters werken vakspecialisten met 25+ jaar ervaring in de samenwerking met ZZP’ers.
Met de handhaving van de Wet DBA kan het voor zzp’ers uitdagend zijn om de zelfstandigheid te waarborgen. Wij helpen je uiteraard graag om dit proces overzichtelijk en zorgeloos te maken maar ook om jouw positie als zelfstandige te behouden door je te ondersteunen bij het naleven van de regels waarop wordt gehandhaafd.
Zo kunnen we toch met elkaar leuke interim opdrachten blijven doen.
Klaar voor 2025!
De opheffing van het handhavingsmoratorium betekent een nieuwe fase voor zzp’ers en opdrachtgevers, maar het hoeft geen belemmering te zijn. Door op tijd je zaken op orde te hebben, blijf je moeiteloos binnen de wettelijke kaders en kun je verder bouwen aan je carrière als zzp’er. Heb je vragen of wil je samen kijken hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Neem gerust contact met ons op – wij helpen je graag verder!
We zijn te bereiken via info@thetalentrecruiters.nl of 085 025 00 45 (vraag naar Monique Oomen)